Закон №2260-ІХ: зміни до податкового законодавства на період воєнного стану
27 травня 2022 року набули чинність більшість положень Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-ІХ («Закон»).
Закон передбачає часткове відновлення обов'язків платників податків, виконання яких було тимчасово призупинено на період дії воєнного часу, та знімає деякі обмеження в частині проведення податкових перевірок.
Податкові обов'язки та відповідальність
1.1. Загальні положення
Платники податків, які мають можливість виконати свої податкові обов’язки з терміном виконання в період з 24 лютого 2022 року до 27 травня 2022 року, звільняються від відповідальності за умови:
подання податкової звітності до 20 липня 2022 року;
сплати податків та зборів не пізніше 31 липня 2022 року.
При цьому платники податків, у яких можливість виконувати свої податкові обов’язки відсутня, звільняються від відповідальності за умови їх виконання (i) протягом 60 календарних днів з першого дня місяця наступного за місяцем відновлення таких можливостей або (ii) протягом 6 місяців після закінчення воєнного стану, в залежності від ситуації.
Спеціальне правило передбачене для платників податків, які перейшли на єдиний податок за ставкою 2%. Вони звільняються від відповідальності за період з 24 лютого 2022 року до дня переходу на сплату єдиного податку, за умови виконання податкових обов'язків протягом 60 днів з моменту переходу на систему оподаткування, яку вони застосовували раніше.
Платники податків, які до 20 липня 2022 року самостійно виправлять допущені помилки, що призвели до заниження податкових зобов’язань у звітних періодах протягом воєнного стану, звільняються від нарахування та сплати штрафних санкцій та пені. Разом із тим, до припинення або скасування воєнного стану зменшувати податкові зобов'язання та/або суму бюджетного відшкодування ПДВ за періоди до лютого 2022 року заборонено.
1.2. Податок на додану вартість
Можливість формування податкового кредиту на підставі первинних документів, яка була надана платникам ПДВ раніше, буде обмежена лише періодами з лютого по травень 2022 року включно. За податкові періоди, починаючи з червня 2022 року, податковий кредит буде формуватися на підставі зареєстрованих податкових накладних та розрахунків коригування.
Платники податків, які мають можливість реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування, що підлягали реєстрації в період починаючи з 24 лютого 2022 року до 27 травня 2022 року, звільняються від відповідальності за умови їх реєстрації до 15 липня 2022 року. Для сплати зобов'язань з ПДВ та подання звітності за цей період відведені строки, визначені у п. 1.1 вище. Очевидно, спеціальні правила в частині реєстрації податкових накладних, сплати зобов'язань з ПДВ та подання звітності застосовуватимуться до платників податку, які перейшли на єдиний податок за ставкою 2%.
Положення, що визначають порядок проведення перевірок в процедурі узгодження суми бюджетного відшкодування повноцінно відновлюють свою дію з 21 липня 2022 року (строки для їх проведення див. нижче). Разом із тим, враховуючи лише часткове відновлення строків на час воєнного стану (п. 2.1 нижче), фактичне отримання бюджетного відшкодування може бути під питанням.
Закон передбачає, що суми ПДВ, включені до складу податкового кредиту при здійсненні операцій з придбання товарів, які у подальшому були знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного стану, не включаються до обрахунку суми бюджетного відшкодування та зараховуються до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду до її повного погашення.
Податковий контроль
2.1. Відновлення строків
Закон відновлює перебіг ряду строків, а саме
(i) строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них, подання звітності, сплати податків та зборів платниками податків;
(ii) строків проведення камеральних перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, визначення грошових зобов’язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення за результатами камеральних перевірок, нарахування пені;
(iii) строків проведення фактичних та документальних позапланових перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, додаткових документів та пояснень, визначення грошових зобов’язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення, адміністративного арешту майна за результатами фактичних перевірок.
2.2. Відновлення окремих податкових перевірок
Контролюючі органи відновлюють право на проведення усіх камеральних перевірок. Крім того, відновлюється можливість проведення документальних позапланових перевірок на таких підставах:
(i) за зверненням платника податків;
(ii) в процедурі бюджетного відшкодування ПДВ;
(iii) у разі, якщо розпочато процедуру припинення / реорганізації;
(iv) якщо виявлено порушення строків розрахунків за експортно-імпортними операціями.
Камеральні податкові перевірки податкових декларацій з ПДВ та уточнюючих розрахунків до них за звітні податкові періоди:
лютого-травня 2022 року включно розпочинаються на наступний день після 20 липня 2022 року та завершуються не пізніше 20 вересня 2022 року;
червня-липня 2022 року включно розпочинаються на наступний день після 20 серпня 2022 року та завершуються не пізніше 20 жовтня 2022 року.
Документальні перевірки будуть проводитись за умови забезпечення безпечного доступу до приміщень та документів, а також за наявності можливості провести інвентаризацію. Якщо перевірка була розпочата, однак не може бути завершена через небезпеку, то її проведення зупиняється.